رسول اکرم (ص): مورد نفرین است هر کس پس از من به فاطمه علیها السلام دخترم ستم کند و حقش را غصب نماید و او را بکشد (بحار،ج 73،ص 354)

›› سخن مدیر
20 بهمن 1398
حلقه مفقوده آموزش معارف دینی در جامعه،آموزش این معارف به گروه سنی نوجوان می باشد. این فقدان در خانواده ها با کنارکشیدن والدین از صحنه آموزش و رفع مسئولیت از خود نمودیافته و در فضای آموزشی کشور نیز با عدم به روزرسانی اطلاعات مربیان مربوطه و استفاده از نیروهایی که تایم مطالعاتی آنها کمتر از دانش آموزان است،کاملا آشکارمی باشد.از سوی دیگر مبلیغین مذهبی در سطح محلات از ارتباط با نوجوانان به خاطر تعدد سوالات و یا عدم استعداد در برقرار ارتباط گریزان بوده و سایر مجالس مذهبی موجود نیز راهی غیر از افزایش شعور را درپیش گرفته اند.متن کامل را بخوانید

کانون برهان » مقالات » مجامع احیای علم
›› مجامع احیای علم
21 اردیبهشت 1392 | موضوع: مقالات | 3754 بازدید | 0 دیدگاه

به بهانه ولادت باسعادت حضرت باقرالعلوم(ع)

مجامع احیای علم


اول ماه رجب سال 57 هجری قمری ،حضرت امام محمدباقر(ع) ،وارث نسل حسنین (پدرشان حضرت امام علی بن حسین بن علی (ع) و مادرشان فاطمه بنت حسن بن علی(ع) ) در مدینه النبی چشم به جهان گشوده و به فرمایش الهی در حدیث مبارک  لوح  ، شبیه جد بزرگوارشان حضرت پیامبر خاتم(ص) و شکافنده علم و معدن حکمت الهی بوده اند.

 

جابربن عبدالله انصاری (ره) صحابی بزرگوار نبی خاتم و "سلام رسان" ایشان به حضرت باقرالعلوم(ع) ، ایشان را چنین مورد وصف و خطاب قرار میدهد :" یاباقر انت الباقر حقا.  انت الذی تبقرالعلم بقرا"(ای باقر توکه باقری به حق. توهستی شکافنده علم).

به مناسبت سالروز ولادت آن امام بزرگوار ، در نخستین روز ماه عزیز رجب ، در پیشگاه درس پررونقشان ، زانوی ادب بر زمین زده و مبحثی را درس آموز باشیم:

در کتاب اصول کافی بخش "فضل العلم" از حضرت امام باقر(ع) چنین نقل شده است که: ((خداوند رحمت کند بنده ای را که علم را زنده نماید . از ایشان سوال میشود : زنده کردن علم به چیست؟ ایشان میفرمایند : به اینکه آن را با دین داران و اهل ورع مذاکره کنند)).

 

علم نوری است که ازجانب خداوند تبارک و تعالی به بندگان خویش اعطا شده و به عنوان پایه و محرک عمل در نهاد انسان جای میگیرد. علم همان گوهر عظیمی است که انسان در باب طلبش مکلّف بوده و به اندازه نیل به آن، در پیشگاه الهی پاسخگو خواهد بود . علم همان اساسی است که، عمل بدون آن تقلیدی بیش نبوده و شایسته مخلوق اشرف الهی در بین آفریدگان نمی باشد.

طلب و کسب علم در دین اسلام جایگاهی بسیار والا داشته و ترغیب و تشویق به آن حد و مرزهای جغرافیایی و زمانی را درهم شکسته، از گهواره تا گور و از مرز نزدیک تا سرزمین دور ، را شامل شده است.

از سوی دیگر عمل به علم نیز جزو توصیه های اساسی برای حفظ آن و ثمر بخشیش بوده و مقایسه عالم عامل و عابد زاهد در روایات متکثر، به برتری عالم عامل منجرگشته است.

سه رکن اساسی علم اندوزی یعنی علم و معلّم و متعلّم نیز در آموزه های دینی مادارای تعاریف و وظایف و امتیازات بسیاری می باشند که هر کدام را جایگاهی و نشانه ای است و محاسن و پاداشی. علم را اقسامی و هر قسم را ابوابی است و حاملان و ناشران و جایگاههایی برای کسب و بکارگیری آن.

 

خلاصه اینکه کسب علم و معرفت در دین اسلام به عنوان نخستین گام معرفی شده و جاهلان را، زیرچادر اسلام، ارزش و اعتباری نمی توان متصوّربود.

حضرت امام محمدبن علی(ع) که ملقّب بودنشان به" باقر" به خاطر شکافتن علم  و حکمت و عرضه آن به جامعه اسلامی بوده است ، در روایت فوق از جلوه دیگری از جلوه های مبحث علم در اسلام پرده کنار زده و سخن از احیاء و زنده کردن آن می زنند.

خداوند رحمت کند آنکه را علم را زنده نماید . علمی که کسب شده و در گنجینه قلب آدمی به امانت نهاده شده است . علمی که با عمل بارور میشود و ثمر میدهد و در صورت عملی نشدن حبط شده و جز ادعا و غرور چیزی به بار نمی آورد.

خداوند رحمت کند آنکه را علم را زنده نماید . که علم مرده و بی تحرک را ثمری نیست. علمی که بی حرکت باشد، همانند آبی است در گودال، که هرچه ماند ،جز بوی بدش و فساد ظاهر و باطنش ارمغان دیگری نخواهد داشت . همانند جسمی بی جان، که هرچه ماند ،گندیده تر شده و باعث دوری و فرار خلق از خویش و صد البته منفعتی نخواهد داشت، مگر برای مرده خواران و مردار خوران.

حضرت باقرالعلوم (ع) احیاء و زنده گی و سرزندگی علم را در مذاکره و گفتگو در باب آن می داند . مذاکره در باب موضوع ، باعث مرور و تذکّر مجدد به امر شده و باعث تحرک در داشته ها میگردد. تحرکی که عامل رشد ، پویایی،نمو و عدم  درجا زدن است. داشته ها را مذاکره کردن عاملی است در جهت تضارب آراء ، تفکر مجدد در باب سرمایه ها ، استفاده از داشته های دیگران. مذاکره در باب آموخته ها ، عاملی است برای اشکال یابی های احتمالی ، شناخت ضعفهای جزئی و کلی ، شناخت آفات و انحراف ها.

حضرت امام باقر(ع) که حرکت علمی شان تحولی شگرف در جامعه اسلامی را ایجاد و عامل شکوفایی مکتب گردید ، احیاء ی علم را در مذاکره آن میدانند  تا همیشه زنده بماند و پویا ، و به روزبودن را ، در علم و علم اندوزی لازم جلوه دهند.

البته مشخصه اصلی این مذاکره ، حاضرین آن می باشند . احیاء علم آنگاه رخ خواهد داد که در جلسه مذاکره آن موضوع ، افراد متدین و با تقوا در آن حاضر باشند، نه افراد سود جو و فاسد العقاید و خودخواه مغلوب نفس و شیطان ، که در آن صورت مذاکره لازم نیست و مناظره میبایست.

امام باقر(ع) در حدیثی دیگر در اصول کافی بخش "فضل العلم" میفرمایند: (( یک مجلس با شخص مورد وثوقم برای من از کردار و اعمال یکساله بهتر است )).

 

درود بر احیاء کنندگان علم و رحمت خدا برآنان . آنانیکه جلسات دینی تشکیل داده و با برادران متدین و با تقوا و با ورع خویش زانوی ادب برزمین زده و به مذاکره و تضارب آراء در باب داشته های خویش اقدام مینمایند، تا انحرافات و اعوجاجات جزئی و کلی را به کمک خویش از آراء و آموخته ها و داشته هایشان زدوده و با علم احیاء شده ، به سوی عمل گام بردارند.

درود براحیاء کنندگان علم ،که از عبارات "من همه چیز را خوب میدانم و نیازی به هیچ بحثی ندارم" دوری جسته و گردهم نشستن و تحمل آراء در باب مورد ادعای خویش را ، داشته و علم مرده را حمّالی نمیکنند.

رحمت الهی بر احیاء کنندگان علم همان هایی که داشته ها را از یکدیگر دریغ نکرده و اصلاح داشته های خود در نزد برادارن مومن و متعهد و متقی را بر خویش لازم میدانند.

بیایید مانیز به احیاء کنندگان علم بپیوندیم.

 بیایید عضویت در مجامع احیای علم را برخود واجب فرض نموده و وقتی از عمر خویش را در این باب مصروف سازیم.

بیایید به مجامع احیای علم اهمیت قائل شده و در تشکیلش سهیم باشیم . مجامعی که متشکل از عالمان مومن و متقی بوده و علم در آن به مذاکره گذاشته شده و احیاء میشود .




بازدید کننده عزیز, شما هنوز به عضویت سایت در نیامده اید.
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد حساب کاربری خود شوید.

دیدگاه‌ها: