رسول اکرم (ص): مورد نفرین است هر کس پس از من به فاطمه علیها السلام دخترم ستم کند و حقش را غصب نماید و او را بکشد (بحار،ج 73،ص 354)

›› سخن مدیر
20 بهمن 1398
حلقه مفقوده آموزش معارف دینی در جامعه،آموزش این معارف به گروه سنی نوجوان می باشد. این فقدان در خانواده ها با کنارکشیدن والدین از صحنه آموزش و رفع مسئولیت از خود نمودیافته و در فضای آموزشی کشور نیز با عدم به روزرسانی اطلاعات مربیان مربوطه و استفاده از نیروهایی که تایم مطالعاتی آنها کمتر از دانش آموزان است،کاملا آشکارمی باشد.از سوی دیگر مبلیغین مذهبی در سطح محلات از ارتباط با نوجوانان به خاطر تعدد سوالات و یا عدم استعداد در برقرار ارتباط گریزان بوده و سایر مجالس مذهبی موجود نیز راهی غیر از افزایش شعور را درپیش گرفته اند.متن کامل را بخوانید

کانون برهان » مقالات » ارتباط مستمر غنی و فقیر
›› ارتباط مستمر غنی و فقیر
8 شهریور 1392 | موضوع: مقالات | 3797 بازدید | 0 دیدگاه

به مناسبت شهادت رئیس مذهب جعفری

 

"در کتاب "صفات الشیعه "شیخ صدوق (ره) منقول است که مردی نزد حضرت امام صادق(ع) وارد شده ، سلام و احترام نمود . حضرت از او احوال جامعه اش را جویا شده و پرسید: برادران دینی ات را چگونه به سوی ما ترک کردی؟آن مرد زبان به ستایش و نیک گویی بسیار از هم مسلکان خویش نموده ومبالغه بسیار کرد . حضرت به او فرمودند: چگونه است عیادت ثروتمندان آنها از فقیرانشان؟ آن مرد پاسخ داد : اندک و قلیل . حضرت از او سوال نمودند : چگونه است دستگیری ثروتمندان آنها از فقراء در تامین معاششان ؟ آن مرد گفت : شما به عملی متذکر می شوید که در نزد ما نیست! حضرت به او فرمودند : پس چگونه ایشان می پندارند که از شیعیان ما هستند؟! "

 

بیست و پنجم شوال سال 148هجری قمری ،حضرت ابوعبدالله جعفربن محمد(ع) امام ششم شیعیان و رئیس مذهب جعفری به دست عمّال خلیفه ملعون عباسی ، منصور دوانیقی ، مسموم و به شهادت رسیده و قبرستان بقیع شهر مدینه، مدفن آن دردانه علم و حکمت گردید.

 

همو که از جانب نبی خاتم(ص) ملقّب به "صادق " گشته و بر این خصوصیت، دوست و دشمن نیز زبان به اعتراف گشوده و اورا راستگوترین دوران قلمداد کرده اند.

همو که با تلاش علمی گسترده خویش، رهرویی شایسته برای پذر بزرگوارش حضرت امام محمد باقر (ع) بوده و با تربیت هزاران شاگرد مبرز دست به نشر و حفظ معارف غنی اهل بیت(ع) یازید .

همو که به حق رئیس مذهب لقب گرفت، چرا که احیاء کننده بود در امر معارف حقه و زمینه ساز بود برای بقای آن .

احادیث و روایات فراوان صادره از طرف امام صادق(ع) بعد از گذشت قرنها همچون چراغی پرنور روشنگر تاریکخانه های قلوب مومنین و راههای مملو از ظلمت جوامع اسلامی می باشد .چراغی که رجوعی می طلبد تا روشنی به بار آرد .

روایتی که در آغاز این مقال تقدیم گشت، ذکر حال امّتی است که به تصوّر خویش فضایل اخلاقی و اجتماعی بسیاری را دارا بوده و محاسن کرداری فراوانی را مدعی اند . امّتی که خویش را به ترازوی تصورات و برداشتهای خویشتن مومن واقعی عنوان کرده و مدال پرافتخار شیعه اهل بیت بودنرا برسینه خود نشانده اند . امّتی که خود را منسوب به اهل بیت و حب آنها نموده و در ذهن خویش خانه های بهشتی را برای آن دنیا آباد نموده اند .

امّتی فخر خروش به کرده ها و غافل از ملزومات.

 

رئیس مذهب، حضرت امام جعفر صادق(ع) میزان و ترازوی تشخیص حق از باطل و هادی امّت است . امّتی که هرآن و هر لحظه نیازمند تذکر به حق و آگاه سازی از غفلت ها می باشد . امّتی که نیازمند علم برای نابود سازی جهل خویشتن و حکمت برای تشخیص اولویت ها و تشریع احکام برای پی بردن به باید و نباید هاست . امّتی که شاید دارای بهترین کردار و عمل باشد در ظاهر، ولیکن بایسته است نصیحت و تذکره تا بهترین گردد در ظاهر و باطن .

در این روایت آنچه حضرت جعفربن محمد(ع) بدان متذکر می شوند آفت بسیاری از جوامع در طول تاریخ و مخصوصا جامعه امروز ما نیز می باشد . آفتی که ادعای تبعیت از مذهب حقه جعفری را در ظاهر و باطن به فساد کشانده و آسیب رسان است.

 

آفت غفلت اغنیاء ازفقراء.

آفت دوری غنی از فقیر.

آفت عدم رسیدگی دارا به ندار.

آفت عدم انفاق و بخشش ثروتمند به بی چیز.

 

نعمتهای الهی به حکمت و سنت الهی، به طور یکسان در اختیار افراد قرار نگرفته و عده ای بیشتر و عده ای کمتر از آن بهره مندند .بهره ای که امتحانی عظیم است هم در عدم کفران و هم در بجا آوردن شکرش، و آزمونی سخت است در نوع بهره برداری از آن . و فراموش نشود که هرکسی میتواند به طبقه ای پایین تر از خویش از لحاظ مادی غنی حساب گردد و بالعکس.

ثروت و غنا و عدم احتیاج مالی از سویی و برای برخی و فقر و ناداری و محتاج بودن از سویی و برای برخی دیگر هر دو میدان آزمایشی است عظیم برای محک واقعی مدعیان و تعیین مرتبت افراد در این دنیا و دنیای آخرت . اغنیای هر قومی را که مدعی پیروی اهل بیت(ع) است و سنگ حب آنها را بر سینه می زنند، وظایفی است در قبال فقرای آن. وظایفی که در صورت به ثمر نشستنش ادعای تبعیت از امام برحق محقق شده و بهشت برین را انتظار کشیدن به جا.

از جمله این وظایف است:

1. ارتباط مستمر اغنیاء و فقراء. برای از بین بردن فاصله های اجتماعی و ارتباطی- برای جویا شدن از احوال و آگاهی از نیازها- برای شکر بیشتر نعم و عدم غرّه شدن به داشته ها- برای ترحّم قلبی و گریز از قساوت قلوب .

2. رسیدگی مالی اغنیاء به فقراء و کمک و دستگیری از آنها . برای رفع حاجت مومنین نیازمند جامعه- برای پرورش بیشتر روح ایمان در قلوب مومنین و فراری دادن کفر – برای ساماندهی اوضاع اجتماع و نابود سازی فاصله های شدید و غیر قابل دسترس غنی و فقیر – برای نه یکسان سازی، بلکه رعایت عدالت در تقسیم مال در جامعه .

اگر امروز از ما در باب جامعه خویش این پرسشهای امام ششم(ع) مطرح گردد مانیز جوابی جز ازاین نخواهیم داشت که : "انک تذکر اخلاقا ما هی فیمن عندنا ." شما متذکر اخلاقی می شود که در نزد ما نیست !

کجاست همنشینی و احوال پرسی غنی از فقیر؟ کجاست دستگیری اغنیا از فقرا ؟ کجاست انفاق و صدقه پنهان و مواسات و هبه ؟به کدامین سو در حرکت است جامعه شیعی ایران اسلامی و کجاست نشانه های این مذهب مایه افتخار تشیع در جامعه کنونی ؟

 

کلام آخر اینکه ارتباط مستمر و عملی اغنیاء و فقرای قوم لازم است تا جامعه مدعی پیروی از اهل بیت(ع) رنگ و بوی تبعیت واقعی به خود گیرد و فراموش نکنیم کلام گهربار امام صادق(ع) را که فرموده اند : "نیکی جز به سه چیز کامل نگردد : کوچک شمردن آن ، شتاب کردن در آن و پوشیده بودنش" و آن امام همام به حق هم در بخشش اموال به فقراء چنین بود و هم در آذوقه رسانی شبانه به گرسنگانی که به امامت اعتقادی نداشتن ولیکن همشهریش بودند .

 




بازدید کننده عزیز, شما هنوز به عضویت سایت در نیامده اید.
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد حساب کاربری خود شوید.

دیدگاه‌ها: